torsdag den 13. juni 2013

Moars Grillkylling

"Moars Grillkylling" Idag med salsa og pandestegte kartofler

Idag skal der laves grillkylling og hvordan jeg gør, skal beskrives til ældsten, fordi hun flytter hjemmefra. DET har jeg jo lovet :).

Grillkylling i fad ingredienser:
  • Et stks kylling.
  • Salt (jeg bruger groft, for det har jeg altid gjort, så det er nemmest for mig)
  • 1 dl Olie (ikke oliven)
  • Valgfrit: andre krydderier - f.eks. paprika, chili, timian, peber, hvad du nu har lyst til.
Sådan gør du:
Vask hænderne
Vask kyllingen - også indeni.

Bland olie med krydderier - hvor meget salt? 1 spsk fuld - du skal kunne se groft salt på skindet på alle stykkerne. 
Klip kyllingen ud i stykker - Lår, vinge og bryst
Smør et ildfast fad med olie.
Læg stykkerne i fadet med skindsiden opad
Pensl kylling med olieblandingen.

Kyllingen skal minimum have 60 min.start på 225 grader Check løbende.



Du ved kyllingen er færdig, når lårene kan vippes nemt.

Til Grillkylling idag serveres med
Salsa ingredienser:
  • 1 peberfrugt
  • 2 små avocadoer
  • ½ agurk
  • 10 cherrytomater
  • 2 forårsløg
  • en rød chili uden kerner
  • lidt limesaft.
Sådan gør du:
  • Alt hakkes i små stykker, og blandes - tilsidst kommes limesaften på. (Hvad der svarer til en spsk fuld)


Pandestegte kartofler
  • 6 store bagekartofler vaskes og skæres i skiver, og steges på pande i olie.
Sådan gør du:
  • De steges indtil de er gyldne over det hele. Drys salt på (groft) under stegningen.
  • Vend ind imellem.
  • Det tager ca. ligeså lang tid som kyllingen, og hvis de er færdige før, så skru ned på 1 og lad dem stå indtil kyllingen er færdig


Server det hele. Så får du "Moars Grillkylling. "

Du kan selv vælge,  hvilket tilbehør du vil lave. :). Det var det jeg valgte idag
Den færdige tallerken:
Salsaen var super og kartoflerne var til fornøjelse for både husbond og lillesøster som også sagde:"Jeg kan ikke så godt lide kylling, det kan være lidt tørt" og det  må jo så siges at være 'kokkens (læs min) skyld. :) Hmm må øve mig lidt. Det var fin 'torsdags aftensmad'.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar