søndag den 16. juni 2013

Flemses "Millionfrikadelle"


Flemses "Millionfrikadelle"

Idag skulle vi have Flemmings Millionfrikadelle. Jeg kan huske det som, at Flemming fortalte han lavede "Boller i Karry", som endte således. Flemming mener ikke at huske historien sådan, men god er den :) hvadenten det passer eller ej. Det er en af jeres ynglingsretter, og utrolig nem at lave.
Her er hvordan jeg lavede den idag:
Det skal du bruge :
  • 1 kg hakket svinekød (5-7%) (for så er der rester til vores travle mandag)
  • 2 løg
  • Jeg havde en rest rodselleri.
  • 2* cremefine 7% eller 2 fløde 9%.
  • en boullionterning (grøntsags)
  • salt, karry, margerine
Sådan gør du
  • Hak selleri og løg fint
  • Kom margerine i gryde, og smelt det.
  • Kom Karry i, når margerinen har 'stegt af'.
  • Kom løg og selleri, og lad det blive gennemsigtigt. (Ca)
  • Kom kødet i og lad det brune med.
  • Hæl fløde eller cremefine i
  • Kom  boullionterning i + salt.
  • Lad det koge lidt ind.
  • Hvis du vil have sovsen lidt tykkere laver du en jævning

Jeg var lidt nervøs ved at komme rodselleri i, for vi har jo en kræsen lillesøster, og nogen gange en husbond, der er skeptisk.
Til risene skal du bruge:
  • 4 dl ris (til 4 personer)
  • 8 dl vand
  • Lidt salt 

Sådan gør jeg:
  • Kom vand i gryden
  • Kom ris i gryden
  • En tsk salt.
  • Læg låg på.
  • Når det koger skruer du ned, så det holdes i kog, og stiller uret på 14 min.

Gulerødder:
  • Et bundt gulerødder
  • Vaskes og skylles grundigt
  • Du kan skrælle eller skrabe dem, men jeg har lyst til, når det er nye gulerødder, bare at have dem som de er, med lidt grønt tilbage fra toppen. Det kan jeg huske fra både min mormor, og farmor, når de lavede mad, med egne dyrkede gulerødder. De kom på bordet med skræl på. :)
  • Kom vand og gulerødder i gryde evt lidt salt
  • Læg låg på
  • Kog i 6-8 min, så der er lidt bid i
Jeg havde også en bakke blandet svampe, og dem stegte jeg ved siden af, fordi yngsten ikke er vild med svampe i maden. De blev bare skyllet, og tørret, skåret i skiver, og dernæst lidt olie en gryde, og svampene i. De blev stegt til de blev brune, Flemming og jeg nød dem selvfølgelig! STORT :D:




.

Der til ris og nye danske gulerødder, samt "Pernilles jordbærsalat" med mormor dressing.

Til "Pernilles jordbærsalat" og mormor dressing skal du bruge
  • ½ spidskål
  • ½ salathoved (Idag brugte jeg iceberg, men romaine eller hovedsalat er bedre)
  • 1 bundt dild
  • 2 bakker jordbær
  • ribs, (men det havde de ikke, så jeg brugte blåbær.)

Til dressingen:
4 spsk fløde (jeg brugte kaffefløde, for det havde jeg)
2 spsk hyldeblomstsaft
1½ spsk citronsaft
salt og peber

Sådan gør du:
  • Snit spidskål fint
  • Snit salaten
  • Skyld begge dele
  • Kom det i salat skål
  • Hak dild og bland i
  • Skyld og rens jordbær, skær dem i mundrette stykker eller kom dem i, hvis de er små.
  • Bland salaten rundt
  • Skyld blåbær og kom dem i.

Dressingen:
Jeg kommer alle ingredienserne i en meljævner, og ryster den,
I stedet for at komme den på salaten, hælder jeg den i en skål ved siden af.

Dagens tallerken:
Og der blev heldigvis spist godt, alle kunne lide det, også selvom jeg havde kommet lidt rodselleri i(finthakket som løg). :)




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar